Bazart

”We zetten alles in op deze festivalzomer. All-in”

Het is geen geheim dat Mathieu Terryn, Simon Nuytten en Oliver Symons al jaren te maken hebben met criticasters die niet verder dan de hype willen kijken. Met derde album Onderweg lijken de twijfels rond Bazart nu echter toch wat weggenomen. Deze zomer moet die van de bevestiging worden. ‘Ah, was ‘Denk maar niet aan morgen’ een lockdownnummer?’

Tekst: Matan Grouper

Onderweg is ondertussen een jaar uit. Hoe kijken jullie terug op de ontvangst?

Symons: “We zijn wel blij met hoe de plaat is onthaald. We hebben veel positieve reacties gekregen en de singles hebben het tot nu toe ook heel goed gedaan. Het blijft wel jammer dat we er geen Werchter of Pukkelpop mee hebben kunnen doen. We hebben wel twee alternatieve versies van die festivals gespeeld, maar dat is toch niet hoe het hoort te zijn. Dat voelde maar half, al hadden we een paar leuke concerten, maar nu ook niet zoals drie jaar geleden. Tijdens repetities voelden we wel dat sommige nummers live kloppen en dat er mogelijkheden zijn om daar grotere versies van te maken.”

Terryn: “Het moet van deze festivalzomer komen om Onderweg live te spelen. “

Nuytten: “Daar zetten we nu alles op in: all-in.”

Mathieu, ik heb je onlangs horen zeggen dat jullie singles nooit onmiddellijk hits worden. Ook “Anders” was al even uit voor het aansloeg.

Nuytten: “Ik denk dat dat wel iets eigen is aan Bazart, het is nooit zo geweest dat onze nummers onmiddellijk aanslaan. Dat geldt zelfs voor “Goud”; het heeft een jaar geduurd voor dat iets groots werd.”

Symons: “We zijn wel poppy en we hebben een breed publiek, maar de muziek is ook niet zoals zoveel hits op de radio.”

Nuytten: “We proberen ook altijd iets anders te doen, waardoor mensen misschien wat tijd nodig hebben om eraan gewend te geraken. Maar ik heb ook liever dat het iets langer duurt en groeit, dan dat het instant werkt en dan weer snel uitdooft.”

“Ik denk niet dat we nog vrijer konden zijn dan tijdens het maken van Onderweg

Voor 2, jullie vorige plaat, moesten jullie vechten tegen de deadline. Hebben jullie met Onderweg een vrijer gevoel gehad, dat het minder van moeten was?

Nuytten: “Ik denk niet dat we nog vrijer konden zijn dan tijdens het maken van Onderweg. We konden tijdens corona letterlijk niets anders doen dan muziek maken.”

Symons: “Er waren af en toe wel deadlines, maar die werden toch verschoven, en er was weinig druk, dus corona hielp op dat vlak wel.”

Nuytten: “Ik denk niet dat we ooit nog zo’n vrije periode gaan meemaken, dat was echt heel uitzonderlijk. Maar het heeft ons wel goed gedaan.”

2 kreeg bij de release vaak de naam van “de moeilijke tweede”, maar achteraf bekeken hadden de gemengde kritieken vooral te maken met vooroordelen rond de groep.

Nuytten: “Ja, er wordt nogal snel met labels gesmeten, nu zelfs met de ‘moeilijke derde’.”

Mij lijkt dat net bij deze plaat wat minder?

Terryn: “Goh ja, de perceptie rond Bazart met de tweede plaat was anders dan nu, dat klopt.”

Symons: “Vanaf de eerste plaat was er al een hypegevoel en dat bleef eigenlijk ook met de tweede. Nu is dat wel wat verminderd.”

Zijn er dan mensen die na Onderweg te hebben geluisterd, alsnog fan werden van 2?

Terryn: “Ik heb dat wel een paar keer gehoord ondertussen.”

Nuytten: “Ik kreeg ook een paar reacties van mensen die vroeger geen fan waren en nu toch moeten toegeven, hoe moeilijk het ook is (lacht), dat ze graag naar 2 luisteren.” 

“Denk Maar Niet Aan Morgen” werd al snel omgedoopt tot een lockdownnummer.

Terryn: “Is dat zo?”

Nuytten: “Toen het uitkwam, was het wel een zware lockdownperiode. En ook tekstueel kwam dat nummer zo over. Het heeft die song in ieder geval wel goed gedaan.”

Symons: “Maar dat is dan ook eerder toeval geweest. En of het met heel de plaat de bedoeling was, dat zeker niet. We waren er ook al voor de lockdown aan begonnen.”

Terryn: “Zelfs “Denk Maar Niet Aan morgen” is gemaakt voor de lockdown van start ging.”

Nuytten: “Dat nummer is bijna drie jaar oud.”

Terryn: “Ik denk dat je veel Bazart-nummers kan linken aan die periode, omdat ze gaan over vastzitten in je eigen gedachten. Ik zing wel vaker over existentiële zaken en als er dan zo’n collectieve crisis komt, kan dat daar makkelijk aan gelinkt worden.”

“Andere Oorden” is nog zo’n nummer waar jullie veel positieve reacties op krijgen. Wat maakt het zo bijzonder?

Nuytten: “Ik denk wel dat dat de vreemde eend in de bijt is op Onderweg en dat het daarom ook wel opvalt. Het is ook het enige met een outro met beats.” 

Terryn: “Het is ook een van de laatste nummers die we maakten, we hebben nog lang gezocht naar een juiste structuur, maar uiteindelijk viel het mooi in de plooi. Het is dus wel fijn dat dat nummer goed ontvangen wordt door de fans.”

Oliver, ik heb het gevoel dat deze plaat iets verder ligt van de Warhola-sound, “Breekbaar” lijkt mij het duidelijkste voorbeeld met de klassieke gitaarintro.

Symons: “Het is inderdaad een veel akoestischere plaat. Maar het is niet dat als we nu iets maken, dat we bewust verder of dichter bij Warhola willen geraken.”

Terryn: “Veel mensen vinden dan weer dat het laatste stuk van “Andere Oorden” erg als iets van Warhola klinkt. Dat zegt ook veel over Oliver als producer, al die verschillende opinies.”

Symons: “Wanneer je een plaat begint te maken, maak je verschillende dingen en op een bepaald moment valt alles wel in zijn plooi. Bij Onderweg gingen we niet voor een elektronisch of R&B-album. De plaat is wel echt geconcentreerd op de songs.”

“Je kan veel Bazart-nummers linken aan de lockdowns, omdat ze gaan over vastzitten in je eigen gedachten”

Op de plaat staan geen gasten, maar nu hebben jullie dan toch een remix van de titeltrack gedropt in samenwerking met S10. Hoe is dat gegaan?

Terryn: “Zeer eigentijds, eigenlijk. Via Instagram lieten we elkaar wel eens weten dat we fan waren. Sowieso wilden we nog eens een samenwerking met iemand doen, “Onderweg” als single uitbrengen, en eventueel ook herinterpreteren. Zo kwam S10 er bij, en hebben we het nummer met haar geprobeerd. Ze bleek effectief een meerwaarde te zijn. Haar vocals trekken het nummer naar een andere dimensie.”

Mario Goossens (Triggerfinger) en Tom Coghe (Goose) hebben jullie vervoegd bij de liveband. Hoe is die samenwerking tot stand gekomen?

Terryn: “We wilden onze liveband wat vernieuwen. Dan zijn we met Mario aan de praat geraakt en hebben we hem gevraagd of hij mensen kende die misschien wilden meedrummen met ons, en aan Tom om te begeleiden. Voor we het wisten, begonnen we samen te spelen op een repetitie en voelde het wel goed aan.”

Zijn ze als veteranen in de business mensen van wie jullie advies krijgen over live-aspecten? Of passen zij zich gewoon aan aan jullie visie op het podium?

Symons: “Ze spelen wel in functie van onze nummers, maar ze hebben natuurlijk veel ervaring waardoor wij toch extra ons best doen om er tijdens repetities te staan. En eigenlijk spelen we al vrij lang samen, ons eerste concert was Werchter Zomerbar 2020, toch al bijna anderhalf jaar dus..”

Terryn: “Het is wel mooi gebalanceerd denk ik. Zij kunnen ideeën voorstellen voor onze sets, maar wij kunnen ook evengoed zeggen hoe wij onze nummers liever spelen.”

Bazart speelt op 18 juni op Live Is Live in Zeebrugge en staat later deze zomer op Werchter en Pukkelpop.

https://www.facebook.com/bazartband/

https://www.instagram.com/bazartband/

Reacties