RifRaf

HEISA OM EEN PALISADES

TEKST FILIP TYSKENS – BEELD DAMIEN THONNON

Welk instrument zou een artiest uit een brand redden? Hoe belangrijk is het juiste materiaal voor zijn of haar sound? Eerste in de pedal chain: Jacques Nomdefamille, bassist en zanger bij Heisa en Peuk.

Nomdefamille is al lang geen onbekende meer in de Limburgse scene. Met het mathrocktrio Heisa zit hij in volle voorbereiding van een nieuwe plaat en de lofi-sludgepop van Peuk was deze zomer op menig festivalweide te horen. Bij zo’n drukke agenda hoort natuurlijk materiaal dat niet enkel de vele change-overs kan overleven, maar ook nog eens goed moet klinken

Kan je je opstelling eens kort beschrijven?

“Ik speel bij zowel Heisa als Peuk op mijn Fender Mustang PJ-basgitaar omwille van haar bespeelbaarheid en de veelzijdige sound. Die stuur ik door een Ampeg Portaflex 500, een relatief goedkope amp met een vet, warm geluid. Soms combineer ik deze met een Fender Rumble 40 om de hoge tonen wat meer nadruk te geven. “Wat pedalen betreft staat er één in het middelpunt van de belangstelling: de Palisades Overdrive van EarthQuaker Devices. Dit is een zeer veelzijdige pedaal met vijf verschillende clippingmethodes en frequenties, én hij klinkt even goed op bas als gitaar. Een andere pedaal die zeer de moeite is: de Mooer Tender Octaver MK 1. Dit is een kloon van de EHX Micro POG, maar voor één derde van de prijs. Ze worden wel niet meer gemaakt, Mooer heeft een rechtszaak verloren van EHX. “Bij Heisa gebruik ik daarnaast ook een Microkorg en een Organelle (Critter & Guitari). Die laatste is een synth, sampler, sequencer en effectenbak in één waarvoor je zelf patches kan schrijven.”

Hoe bepaal je welk materiaal je aanschaft?

“Ik word enthousiast als iets fijn speelt, goed klinkt én geen 1.000 euro kost. Misschien zou mijn geluid nog verbeteren als ik er iets meer geld aan spendeer, al gebruik ik liever materiaal waarover je je niet constant zorgen hoeft te maken.”

Over zorgen gesproken, van welke stukken zou je kapot zijn als ze schade oplopen of worden gestolen?

“Mijn meest recente Mustang PJ en mijn eerste gitaar, een Ibanez GAX70 van 200 euro. Die laatste is met mij mee geëvolueerd. Van mijn eerste riff tot het podium van Rock Herk was die Ibanez er, mits de nodige aanpassingen, altijd bij. Daarnaast heb ik tot op heden nog geen warmere Twin Reverb-versterker gevonden dan de mijne uit 1974, met originele speakers.” Hoewel het geluid van Heisa en Peuk mee wordt bepaald door de andere bandleden, is Nomdefamilles rol niet te onderschatten. Vooral bij Heisa vormen zijn kenmerkende, overstuurde basriffs de basis die de zwevende melodieën van gitarist Koen Castermans aan de grond houdt. Luister in dat verband eens naar ‘Listen/Lie’, de opener van hun debuutplaat. Bij eerdere groepen als het ter ziele gegane Longlost speelde Nomdefamille nog gitaar, maar het is vooral op bas dat hij tot een eigen stijl en geluid is gekomen.

Welke platen of specifieke muzikanten hebben je geluid mee helpen bepalen?

“In het begin was Nirvana de enige groep die mij interesseerde. Mijn geluid en materiaal moesten net hetzelfde zijn als die van Cobain en kompanen. Na een tijd ben ik het wat obscuurder gaan zoeken en hebben de bassisten van Shellac en Flipo Mancini mijn speelstijl fel beïnvloed. Door die laatste band heb ik wel mijn grootste miskoop tot nu toe gedaan. Hun gitarist speelde op een Telecaster, dus moest ik er ook zo een hebben. Bleek totaal niet mijn sound te zijn, veel te schel. Al bij al heb ik er tien keer op gespeeld, denk ik.”

Over gear kopen zegt men vaak dat je nooit stopt eenmaal je er aan begint. Geldt dit ook voor jou?

“Vroeger veel meer dan nu. Ik heb intussen al zo veel materiaal uitgeprobeerd dat ik weet wat mij ligt en wat niet. Onlangs besefte ik dat ik niet veel meer nodig heb dan wat ik momenteel bezit. De koopdrang gaat hand in hand met je zoektocht naar een eigen geluid, en hoewel ik niet zeker weet of ik dat al gevonden heb, denk ik wel dat ik er dicht bij zit. Los van de EQ-instellingen op mijn amp zijn er trouwens geen verschillen tussen Heisa en Peuk. Zelfde bas, zelfde amp.” “Als ik echter nog één stuk zou mogen aanschaffen zou het een Fender 68 Custom Deluxe Reverb of Twin Reverb zijn. Relatief recente versterkers met een origineel en een custom (Bassman-) circuit. Ik speel echter te weinig gitaar tegenwoordig, dus écht nodig heb ik hem niet.

Welke rol speelt het juiste materiaal tijdens het opnemen van een plaat?

“Een grotere rol dan live in ieder geval, al blijft een juiste vibe tijdens de opnames toch belangrijker dan het materiaal.”

Tot slot, zijn er Spinal Tap-momenten verbonden aan specifieke stukken materiaal?

Bedoel je op de streberige manier zoals die versterker die tot 11 gaat? Nee, daar ben ik niet mee bezig. Domme momenten heb ik daarentegen wel al meegemaakt. Ik ben ooit van een podium gesprongen met een te korte gitaarkabel. Het leek een coole move in mijn hoofd, maar er was geen gitaar meer te horen. Sindsdien neem ik altijd kabels van 10 meter mee.”

Reacties